lørdag 7. juli 2007

Bok: Huset ved moskeen

Etter ca en måned er jeg endelig ferdig med Huset ved moskeen av Kader Abdolah. Jeg vet ikke hva som har fått meg til å bruke så lang tid egentlig. Boka forsvant for meg underveis. Jeg begynte å irritere meg over det banale og dårlige språket midtveis og klarte ikke å la dette ligge, så det ble et hinder for lesingen dessverre.

Handlingen er iallfall som følger: I huset ved moskeen i byen Sandjan i Iran bor imamen og hans familie, hans fetter og husets herre teppehanadleren Aqa Djan og hans famile og den blinde muezzinen og hans familie; et mylder av mennesker og deres skjebner og historier. Vi følger Irans historie fra 60-tallet til krigen med Irak er over og Khomeinis fall. Man lærer i grunnen veldig mye av Irans historie og dagligliv av denne boka, så jeg burde nok ha satt mer pris på den enn jeg gjorde. Les den og døm selv!

Ingen kommentarer: