onsdag 24. mars 2010

Smokkavvenning her i heimen

Å vende av med smokk hjemme hos oss har gått forbausende smertefritt. Jeg har sett - og ser fortsatt - til min store gru store barn - ja 4-5-åringer - fortsatt med smokk i munnen og det midt på lyset dagen! Smokk er for babyer det og litt større. Når du er 5 år bør du ha funnet noe annet å stikke i munnen - som f.eks en trekvist som setter seg fast i fortanna og som medfører betennelse som igjen ender med at man må trekke tanna lenge før den selv faller ut og ende som tannløs ett års tid - men det er en annen historie som får vente. 

Lillemann har nesten alltid bare brukt smokk når han skal sove. Flott har jeg tenkt! Da han begynte i ny barnehage i høst glemte de å gi ham smokken når han skulle sove og dermed savnet han den heller ikke. Barn er fine sånn - blir en ting gjentatt mange nok ganger, tror de det er sånn. Iallfall småbarn. Så til jul ville han plutselig ikke lenger ha smokken når han skulle legge seg heller. Så på den, tygde på den og spytta den rett ut! 

Så her i gården er avvenningen begynt lenge før jeg hadde tenkt å starte på det. Nesten litt skuffa i grunn, for jeg som hadde gledet meg sånn til å ha en unnskyldning for å dra til Dyreparken. Der har jeg nemlig hørt at man kan gi fra seg smokken sin til Kaptein Sabeltann: 

Kaptein Sabeltanns Smokkarium: Her kan barna overlate smokkene sine i Kaptein Sabeltanns varetekt. Tusenvis av smokker er levert av barn fra hele Norge, de oppbevares trygt i en diger skattekiste.

Nå gjenstår det bare å se om bleieavvenningen blir like lett. Se på den, lukte på den og spytte på den? 

1 kommentar:

Snåta sa...

Jeg kan neste to år senere si så mye som at bleieavvenning aldeles ikke går like smertefritt som smokkeavvenningen.. Storebror som blir 4 i februar nekter å gå på do..