torsdag 31. januar 2008

Bok: En halv gul sol

Tittelen på denne boka, En halv gul sola av Chimamanda Adichie viser til symbolet på det biafranske flagget og vi kommer rett inn i kjernen av boka. Vi følger tvillingsøstrene Kainene og Olanna og deres respektive familier i Nigeria på 60-tallet under en av de verste krigene i Afrikas historie, frigjøringen av Biafra som egen stat.
Det jeg selv husker jeg har lært om dette er disse "Biafra-magene" som i boka omtales som kwashikor, altså underernæring.

Det er en flott stemning i boka, men jeg ble litt forvirret i starten siden delene i boka veksler mellom begynnelsen av 60-tallet og slutten av 60-tallet og leser man ikke dette tror man fort at man har sovet i timen, men dette ivaretar spenningen i hendelsesforløpet og er et fiffig triks Adichie bruker. Boka ble litt lang og jeg fikk ikke skikkelig kontinuitet i den - kanskje fordi jeg brukte nesten 2 måneder på den..? - men den er absolutt leseverdig.

2 kommentarer:

Astri Ulland sa...

Boka 'Dyprød hibiscus' av samme forfatter er en mye bedre komponert og strammere fortalt roman. Og svært gripende, om enn også opprivende.

Denne må jeg innrømme at jeg ga opp å lese ferdig, det ble så mye kverning med politiske diskusjoner uten dramaturgi. I tillegg til det du innvender.

Og til lykke med det nye barnet! Det blir kanskje ikke så mye lesing på en stund, da...

Snåta sa...

Takk for tipset! Jeg noterer det, men tror det blir en liten stund til siden som du sier vil fokuset være et litt annet sted fremover:-)