torsdag 7. februar 2008

Bok: Nattarbeid

Her kommer en betraktning av boka Nattarbeid av den tsjekkiske forfatteren Jáchym Topol. Grunnen til at jeg kaller det en betraktning er fordi jeg ikke kan anmelde en bok jeg ikke helt har forstått...

Dette var en vanskelig bok. Vanskelig fordi det er så mange personer som man ikke helt vet hvem er eller som man ikke kjenner relasjonene til. Den er vanskelig for i tillegg til handlingen - som jeg snart kommer til - også har med vandrerhistorier og sagn. I tillegg er det ikke den samme hovedpersonen hele tida.

Men en slags tråd har jeg da funnet: Ondra og Lillebror blir tatt med av sin far til farens landsby fra Praha fordi sovjeterne invaderer byen. Året er 1968 som ikke står nevnt i boka, men på omslaget. I landsbyen opplever Ondra og Lillebror både kjærlighet fra landsbybeboerne, men også guttegjengens vold, det hemmelige russiske politiet som leter etter faren deres og dem selv. Samtidig møter vi guttenes svært alkoholiserte mor mens de ennå er i Praha. Vi opplever deler av Ondras kjærlighet til Zuza som er gravid og som først vil fjerne det ved hjelp av urter hun har fått av Gamla, landsbyens "lege", men som ender med å beholde barnet, tror jeg.. Slutten av fortellingen er like rar som resten. Det de tror er faren kommer og henter dem vekk fra landsbyen, men så finner Ondra ut at det ikke er faren likevel og rømmer med Lillebror. Det siste vi "ser" av dem er flyktende over isen... Det er en ekkel spenning i boka og det er ekkelt at vi ikke vet hva som skjer med Ondra og Lillebror. Dør de? Kanskje noen andre fortstår boka bedre og kan fortelle meg..?

For meg forblir mye av denne boka en gåte.

Du kan jo se om du får mer ut av anmeldelsen til Marta Norheim i NRK som jeg fikk tipset fra.

Ingen kommentarer: