torsdag 29. november 2007

Resirkulering i Oslo

Hvorfor er det så vanskelig å få til resirkulering av organisisk avfall og plast blant husholdninger og bedrifter i Oslo?

Jeg har vært i Stavanger i helga - en by på i underkant av 120.000 innbyggere -og de klarer dette, men altså ikke Oslo. Jeg skjønner jo at det er en større logistikkutfordring her i Oslo med over en halv million innbyggere, men umulig kan det vel ikke være??

Jeg har ikke tall eller statistikk på hvor mye søppel Oslos befolkning kaster i løpet av ett år, men noe sier meg at dette er ENORMT! Så kjære, kjære Fabian, Erling og alle dere andre Oslo-politikere (Ja, iallfall dere med en reell miljøpoltikk); våkn opp og gjør noe! Jeg vil ikke at Skybert og andre barn skal vokse opp som miljøsvin og ubevisste forbrukere. Jeg vil vise barna mine gode verdier, men hvis dere ikke lar meg resirkulere søpla mi makismalt får jeg jo ikke vist dem det!

Men turen til glass- og papircontaineren kan og skal ingen ta i fra meg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

jeg bor på grunerløkka og må resirkulere papp "ulovlig" i barnehagen borti gata da jeg ikke har kontainere på min adresse. hvordan kan jeg få resirkulert? hvem kan jeg ringe? er det huseier som bestemmer slikt?
kine

Snåta sa...

Jeg hadde ville kontaktet Renovasjonsetaten i Oslo. Jeg vet ikke hva reglene er, men jeg trodde huseier / kommunen hadde plikt til å sette ut papircontainere til alle. Her er adressen til Renovasjonsetaten: http://www.renovasjonsetaten.oslo.kommune.no/