torsdag 24. mai 2007

Foredrag med representanten for Das Beckwerk


I går var jeg på det omtalte foredraget / intervjuet på Cafe Mono med Claus Beck-Nielsen.

Obs, der gjorde jeg allerede den typiske feilen alle gjør når de skal omtale forfatteren bak boka Selvmordsaksjonen som kommer på norsk i disse dager. For det er ikke Claus Beck-Nielsen som har kommet for å samtale om boka, men en identitetsløs representat fra Das Beckwerk som han forteller er en organisasjon som formidler Claus Beck-Nielsen verk. For Claus Beck-Nielsen er død.

Jeg blir fascinert av denne mannen, eller idéen om denne mannen. Han er veltalende, diskret nesten anonymt kledd i dress og slips. Han ser ut som en levende død med tomt blikk og markante kinnben. Han leser om og i boka Selvmordsaksjonen som handler om de to danskene Nielsen og Rasmussen som drar til Irak med en koffert som inneholder "det nomadiske parlament". Målet er å innføre demokratiet i Irak.

Jeg har ikke selv lest denne boka, men leste biografien om Claus Beck-Nielsen : Claus Beck-Nielsen (1963-2001) : en biografi som jeg tidlligere har skrevet om her. Mitt bibliotek har bestilt boka og jeg er nr. 1 i reserveringskøen. Gå til ditt bibliotek du også og få med deg denne! Ta gjerne med biografien også! Som representanten for Das Beckwerk i går sa så representer disse to bøkene to motpoler til hverandre og som utfyller hverandre på et vis.

Jeg gleder meg!

Ingen kommentarer: