torsdag 24. mai 2007

Mmm.. jordbær!

Jeg elsker jordbær og aller helst søte norske.

Vi har plantet to rader med jordbærplanter i hagen vår, men de har fått stygge rødflammete flekker på bladene sine og jeg vet ikke hvorfor.. Er det noen der ute som har inngående kjennskap til jordbærdyrking?


Til våre egne bær blir modne - tvi tvi! - må jeg spise belgiske så lenge.. Jeg skjærer dem i skiver og har på brødskiva med sukker på. Nam nam! Jeg lager smoothies med yoghurt naturell, banan, jordbær og vaniljesukker. Nam nam! Jeg lager salat med dem sammen med annen frukt- særlig appelin er godt. Nam nam! Eller så spiser jeg dem bare naturell og får røde fingre og rød trutmunn. Nam nam!

Jordbær er proppfulle av C-vitaminer og kalium og er i tillegg kjempeeffektive til farging av tøy. Farging passer best til lyse plagg. Klipp ut figurer og legg disse på plaggene, gni søte, saftige jordbær over figurene og la det trekke så lenge at du er helt sikker på at du ikke får det av i vask.

Resultat: Et vakkert motiv og en nydelig duft!

Ingen kommentarer: