mandag 4. juni 2007

Blant Angkors templer

Ett annet av mine favorittreiseminner er fra Kambodsja. Jeg var på rundreise i Asia høsten 2001 og besøkte Indonesia, Singapore, Malaysia, Kambodsja og Vietnam. Vi landet i Indonesia som er verdens mest befolkete muslimske stat 13.september 2001...

Favoritten på reisen var det altfor korte oppholdet på 12 dager som jeg hadde i Kambodsja. Til tross for elendige veier og grusete og humpete veier i hovedstaden Phnom Penh ble jeg bare bergtatt av de vakre og gjestfrie menneskene der. Alle har opplevd å enten selv bli lemlestet under Røde Khmer-regimet eller så kjenner de noen som har det. Overalt ser du folk som har trådt på en mine og mistet en arm eller et bein. Men likevel smiler dem! Og de smiler ikke fordi de absolutt er ute etter pengene dine, men fordi de bare er sånn. Jeg tror det har noe med den buddhistiske væremåten å gjøre.

Etter å ha vært i Phnom Penh og bodd hos Top Banana i TAT's Guest House for $3 døgnet gikk turen opp til byen Siem Reap i nord som er utgangspunktet for å utforske de enorme templene i Angkor. Turen gikk på med båt som ikke hadde noe livreddende utstyr på Mekongelva og over Tonle Sap (Great Lake). Jeg leide en guide med moped for tre dager og kjørte rundt og så på templer til jeg så mannen med ljåen. Høydepunktet var utvilsomt Angkor Wat ved soloppgang. Merveilleux!



Tilbake til Phnom Penh tok jeg ingen sjansen og satte meg like godt på taket av båten. Og båt ble også fremkomstmidlet til byen Kratie som ligger ved Mekongelva i øst. Her var planen å se delfiner, men i stedet ble jeg sittende inne på hostellet å nilese Frøken Smillas fornemmelse for snø på norsk (Jeg ble så glad da jeg fant denne til salg på hostellet!) i regnværet. Før turen gikk videre til Vietnam - som får bli en annen gang:-) -gikk turen innom TAT's Guest House for en siste natt før den lange bussturen til Ho Chi Minh.


Ingen kommentarer: