mandag 16. mars 2009

Film: Menn som hater kvinner

Det er sjelden jeg ser filmer på premieredager og det er ikke så veldig ofte jeg ser filmatiserte bøker. Denne gangen er jeg glad jeg gjorde det.

Jeg har lest ca 30 sider av denne massive boka av Stieg Larsson og ga opp. Det ble altfor mye prat om denne finanssvindelen som journalisten Blomkvist ble dømt for. I filmen får dette lite fokus og i stedet kommer hovedsaken (Hvor har det blitt av niesen til Henrik Vanger?) til sin rett, smatidig som vi blir kjent med den legendariske Lisbeth Salander (applaus til Noomi Rapace for glimrende spill). Vi skjønner det må komme mer fra den kanten.

Snart hiver jeg meg over bok 2 i serien, Jenta som lekte med ilden, for dette ga mersmark og jeg har ikke tid til å vente på film nr 2!

Løp og se!

Ingen kommentarer: