onsdag 23. mai 2007

Voyage voyage

Jeg liker å reise... Langt avgårde i drømmenes verden eller fysisk med fly..



Min beste tur av den eksotiske sorten må være da jeg og ei venninne var på en tre ukers tur til Tanzania. Vi startet friskt med å klatre Kilimanjaro etter altfor kort avklimatisering i Arusha først. Turen tok 5 dager og det var helt j----- slitsomt! Men for en opplevelse likevel! Naturen som gikk fra regnskog til isbreer, menneskene - tanzanianerne er så vennlige! - og stemningen. Vi bodde i enkle hytter kun med senger og hver morgen fikk vi oppvarmet vann i vaskebalje som vi måtte dele. Vi hadde egen guide, kokk og bærere. Vi stod opp tidlig - opp å stå kl. 06 er da ingenting:-) - ikke så rart kanskje, siden det ikke var noe lys etter kl. 21 på kvelden..

Jeg nådde Gilman's point på 5685 m.o.h rett før soloppgang og det var fantastisk. Jeg ga opp der og nådde aldri det høyeste punktet Uhuru Peak på 5895 m.o.h. Du sier kanskje: "Ja, men når du har klatret 5685 m må du vel kunne klare de siste 310 m.o.h?" Men det er lettere sagt enn gjort.. For det ER ikke bare 310 m.o.h, men 1,5 times snirkelgange langs det vulkanske krateret. Men jeg hadde ikke flere krefter igjen, så jeg gikk nedover til Kibo Hut på 4700 m.o.h for litt mat og så var det bare om å gjøre å komme seg ned i lavere terreng. Nå i etterkant synes jeg det er kjipt at jeg ikke klarte det, men jeg klarte meg tross alt til Gilman's point og det er det ikke alle som klarer!


Turen videre ble jo bare en fetekur: Safari med egen kokk i Lake Manyara, Serengeti og Ngorongoro-krateret og til slutt den fantatisk vakre krydderøya Zanzibar med en svipp innom Dar-es-Salaam. På Zanzibar var strendene hvite, ja h-v-i-t-e og myke og behagelige. Vi levde i bikini og sarong døgnet rundt på fullmånefest, på båttur, på snorkleturer, restaurant og i vår fine nette stråhytte.

Jeg har p.t ingen digitaliserte bilder derfor, så frem til det får dere nyte bilder fra disse lenkene:

Kilimanjaro
Serengeti
Lake Manyara
Zanzibar

Ingen kommentarer: