mandag 18. august 2008

Forskjellen på Hun og Henne

"Jeg sa det til hun. Henne er kul."
Nei, nei og atter nei! Ikke gjør det! Ikke gjør det nå som alle ser det. Ikke bruk Hun og Henne feil. Vær så snill! Det høres helt feil ut - og er helt feil!

Jeg kan hvis jeg vil forklare hvorfor det blir feil, men i frykt for å skyte meg selv i leggen med upresis forklaring nøyer jeg med:

Hun er subjekt i en hel- eller leddsetning mens henne er indirekte objekt. (Her er hun brukt som indirekte objekt i første setning mens henne blir brukt som subjekt i andre setning. Det skal altså være motsatt men jeg hører daglig dette brukes feil. Ja, min kjære gjør det til og med! Altså: Jeg sa det til henne. Hun er kul)

Forstår du fortsatt ikke hvorfor det er feil har du mest sannsynlig sluttet å lese for lengs, men hvis ikke kan jeg gi deg denne huskeregelen:

Oversett det til engelsk og du gjør aldri mer en feil. For du ville vel ikke sagt I told she eller Her is cool på engelsk, håper jeg...?

Ingen kommentarer: