mandag 4. august 2008

Bok: Ett øye rødt

Huff for en nedtur. Jeg har gledet meg til å lese denne boka helt siden jeg leste hans bok nr 2. Montecore. Men denne hadde jeg ikke sansen for. Greit at språket er spesielt - det var jo det jeg synes var så strålende med Montecore, men i denne var språket et helt annet, det såkalte Rinkeby-svensk (tilsvarer kebabnorsk). Men det var ikke det som gjorde boka til en nedtur - det var jeg jo klar over. Det var handlingen - eller mangel på handling kanskje. (nå må det sies at i skrivende stund har jeg ikke lest de siste 8 sidene og jeg tror strengt tatt ikke det er utslagsgivende for handlingen heller..).

Jeg er altså veldig skuffet over denne debutboka som fikk så gode kritikker. Men så er det da slik at det finnes mange typer bøker og mange typer mennesker og denne boka var altså ikke ment for meg.

2 kommentarer:

Lekkermunn sa...

Så dumt at du ikke likte den. Leste du den på norsk eller svensk?
Jeg syntes den var veldig morsom og bra. Jeg vil gjerne bli en Tankesultan! Jeg skal straks i gang med hans bok nummer tre; Invasion! Pjäser-noveller-texter.
Jeg gleder meg.

Snåta sa...

Jeg leste den på norsk. Kanskje dumt det. Må nok ta en pause fra ham før jeg evt leser noe mer. Men vi er da forskjellige - og takk for det.