torsdag 25. september 2008

På jakt etter parabener


Glamourbibliotekaren gjorde meg oppmerksom på parabener her om dagen. Skumle greier. I følge Grønn hverdag er det hormonhemmende kjemiske stoffer som det brukes masse av i diverse kosmetikk. Det er svært utbredt, ca 80 % av all kosmetikk inneholder en eller flere parabener. De står på EUs liste over hormonforstyrrende stoff og kan føre til "redusert sædkvalitet, testikkelkreft og endret kjønnsutvikling." Særlig det siste der syntes jeg hørtes spooky ut. Kanskje jeg plutselig en dag våkner opp som mann fordi jeg har vasket håret mitt i Wella shampoo eller smørt meg inn med en eller annen krem..?

Dermed gikk jeg hardt til verks og trålet dusj og skap på badet etter olmske parabener - og jeg skal si deg jeg fant mye! Mye av det var faktisk produkter jeg har kjøpt på apoteket i god tro om at dette må da vel være bra..? Hm.

Hvor mye sant det er i dette vet jeg ennå ikke, men jeg skal iallfall heretter prøve å unngå parabener i nye innkjøp.

Ingen kommentarer: